Over mijn afkeer van trackers heb ik al eens een uitgebreide blogpost geschreven. Daarin stond ook een stuk voor alle webbouwers:

Zo'n Facebook like button onder je artikels? Google Analytics? Adsense? Allemaal installeren ze trackers, en allemaal zijn ze heel verleidelijk  om te gebruiken en eenvoudig toe te voegen.
Weeg de voordelen tegen de nadelen af als bouwer. Ja, Google Analytics geeft je heel veel inzichten, maar zorgt er ook voor dat Google jouw website meeneemt in de profielen die ze van ieder van ons maken. En is het echt nodig om te weten hoeveel % van je bezoekers graag fritjes eten? Tijd dat marketeers hun honger naar data een beetje intomen seg.

Cookiehonger

Trackers vertragen je Internetervaring en zorgen ervoor dat je 0 privacy hebt, maar ze hebben nog een ander nadeel (of voordeel - het is hoe je 't bekijkt). Ze moeten toestemming vragen om hun cookie te plaatsen. De zogenaamde cookie consent. Dat ziet er dan zo uit:

Hoeveel UX-werk er ook inkruipt om die dingen zo helder mogelijk te maken: ze blijven kut.

Zowel als bezoeker, als als webontwikkelaar. Want het laatste dat je wil is dit te moeten toevoegen op al je websites.

De oplossing

Maar er is een heel eenvoudige oplossing: zet geen cookies. Je hebt ze niet nodig.

Geslepen content marketeers hebben ons de afgelopen 25 jaar het idee verkocht dat we moeten weten welke schoenmaat onze bezoekers hebben en of een rode knop vaker wordt aangeklikt dan een groene.

Maar tijd om wakker te worden: dat hoeft echt niet.

Maar ik tel graag bezoekers

Ja, ik ook. En tot voor kort dacht ik dat er niet rond Google Analytics te komen viel voor het bijhouden van bezoekers, maar toen leerde ik twee fijne alternatieven kennen.

Fathom Analytics

Fathom Analytics provides simple, privacy-focused website analytics software to our amazing customers. We’ve been doing this for several years now, and we’ll be doing it for many years to come.

Fathom is een uiterst simpele dienst, en doet me van uitzicht denken aan hoe vroeger een Nedstat eruit zag.

Ze dragen privacy hoog in 't vaandel, gebruiken geen cookies en je krijgt er gratis uptime monitoring bij.

Maar ze zijn wel redelijk prijzig: $14 / maand voor 100K pageviews. Da's betaalbaar voor bedrijven, maar aan de dure kant voor hobbyprojecten.

Het is wel mogelijk om Fathom zelf te hosten in een Dockercontainer . Dat is heel genereus van de makers, maar jammer genoeg gebruiken ze dan een cookie (ze noemen het ook Fathom Lite) en moet je dus een cookie-banner tonen.

Plausible

Plausible Analytics is an open-source project dedicated to making web analytics more privacy-friendly. Our mission is to reduce corporate surveillance by providing an alternative web analytics tool which doesn’t come from the AdTech world.

Net zoals bij Fathom staat privacy bij Plausible op de eerste plaats. Ze zetten geen cookies, beloven ook plechtig geen data te verkopen en zijn daarnaast volledig open-source.

Hun dashboard ziet er iets mooier uit dan dat van Fathom, en ze zijn betaalbaarder: $6 / 10K pageviews en $12 / 100K pageviews.

Ze bieden ook integratie met de Google Search Console en UTM-tags, dus content marketeers zouden hier ook gelukkig van moeten worden. En, een leuke extra: je kan een share-link maken om gasten toegang te geven tot de statistieken van één bepaalde site (eventueel beschermd met een paswoord).

Je kan Plausible ook zelf hosten, en daar hebben ze degelijke en uitgebreide documentatie voor. Zo draai ik het zelf voor mijn projecten

Bijkomende voordelen

Naast het niet moeten tonen van een cookie-banner zijn er nog twee grote voordelen verbonden aan het gebruiken van een alternatief voor Google Analytics:

  • Kleinere scripts: dat van Plausible is 1kB, dat van Google Analytics is bijna 50 kB.
  • Ad-blockers: Google Analytics wordt door elke ad-blocker geblokkeerd. Dat zijn bezoekers die je niet meet. Zowel Fathom als Plausible worden dat niet, en je kan bij beiden ook een custom domein instellen.

Durf dus af te stappen van Google Analytics als tool voor het meten van bezoekers. Er zijn alternatieven, die je ook goede data geven om gefundeerde beslissingen mee te maken. Ze schenden alleen de privacy van je bezoekers niet en zorgen ook voor een sneller ladende website.

Nog vragen of opmerkingen? Contacteer me gerust.