3 min read

Fortnite vs. Apple en Google: in mensentaal

Fortnite vs. Apple en Google: in mensentaal

Groot technieuws deze week: zowel Apple als Google hebben Fortnite, het populairste spel ooit, uit hun App Store/Play Store verwijderd.

Dit is extreem kut. Want hierdoor gaan miljoenen (miljarden?) spelers het volgende seizoen van Fortnite niet kunnen spelen op hun mobiele device.

Awoe Apple, awoe Google! Of toch eerder awoe Epic Games?

Hoe is het zo ver kunnen komen?

Apple en Google hebben een downloadwinkel voor apps en games. Zij controleren die winkel, bepalen welke apps en games erin mogen komen en het belangrijkste: zij bepalen de regels.

Eén van die regels die bij allebei geldt is dat ze een bepaald percentage (30%) afromen van elk digitaal item dat verkocht wordt. Koop je in Fortnite een (virtuele) berenmuts voor 5 euro? Dan gaat Apple met 1,5 euro lopen.

Op zich een forse som, en bij Epic Games zagen ze dat geld liever niet meer naar de techreuzen gaan. Daarom brachten ze een update uit van Fortnite met daarin een eigen betaalsysteem: Epic direct payments. Aan hun spelers verkochten ze het als een nieuwe betaalmethode, die 20% goedkoper is dan via de App Stores. Win-win.

Maar als er nu één ding is waar Apple niet mee kan lachen is dan is het wel het toevoegen van een eigen betaalsysteem om rond de eigen winkel te komen. En dus verwijderde Apple Fortnite per direct uit de App Store. Google deed niet veel later hetzelfde.

Dat was exact wat Epic verwachtte

Op het moment dat Epic bericht kreeg over de verwijdering van Fortnite deden ze twee dingen:

  • In het spel zelf begonnen ze met het vertonen van een parodie van de 1984-reclame van Apple.
  • Ze begonnen ook een rechtzaak tegen Apple (en nadien ook Google) omtrent de 70/30 verdeling van inkomsten.

De klachten die ze bij de rechtbank indienden waren 60 pagina’s elk, dat samen met de production value van de #freefortnite video bewijst wel dat het toevoegen van hun eigen betaalsysteem een strategische zet was, en dat ze quasi zeker waren dat er conqesuenties gingen zijn. Een beetje een dick move.

Apple reageert nog eens

Tot hier liep alles volgens het boekje voor Epic, maar Apple besloot nog een klein tikje uit te delen. Ze dreigen ermee om de ontwikkelaarsaccount van Epic te dactiveren, waardoor Epic geen software voor Mac of iOS meer kan maken.

Naast Fortnite maakt Epic nog iets dat door duizenden mensen gebruikt wordt: de Unreal Engine. Dat is een stuk software dat ontwikkelaars de basis biedt om games te bouwen.

Mocht de ontwikkelaarsaccount van Epic geschrapt worden dan zijn er duizenden gamestudio’s zwaar gezien. Want dan is de kans groot dat Epic zegt: “ok mannekes, dan maken we geen Unreal Engine meer voor iOS/macOS”.

Dus hout vasthouden dat het niet zover komt, want de gevolgen van die beslissing zijn gigantisch.

Wat nu?

Ofwel wint Epic de rechtzaak en dan wordt er voor Apple en Google een heel vreemd precedent geschept want dan mag iedereen zijn eigen betaalsysteem toevoegen.

Ofwel winnen de techreuzen en dan kan Epic ervoor kiezen om toch zonder eigen betaalsysteem verder te gaan, of om beide stores volledig te verlaten.

Dit worden nog spannende weken in techland.

Mijn 2 centen

  • Ja, het wordt tijd om die 30% te herzien.
  • Maar Epic betaalt exact hetzelfde percentage op alle consoles waar het op publiceert: Xbox, PS en Switch. Daarover doen ze niet moeilijk.
  • Epic heeft ook een eigen digitale winkel waarin ze games verkopen, en dezelfde regel toepassen: alle verkopen moeten via hen lopen. Ze rekenen daar wel een bescheidere 12% maar het principe blijft hetzelfde.
  • Toen Fortnite op Android uit kwam had Epic ook geen zin om 30% aan Google te betalen. Daarom boden ze het gewoon als download via hun website aan. Maar dit was ingewikkeld en verwarrend, en dus stonden ze niet veel later met hangende pootjes in de Play Store. Die 30% comissie was het toen wel waard.
  • De 1984-campagne is sterk, maar het is ook niet netjes ofzo om dat soort Calimero-propaganda te beginnen voeren als je zelf 18 miljard dollar waard bent en je vooral uit bent op nog meer winst. Zeker als de gemiddelde leeftijd van je spelers 14 ofzo is.

Dusja

Dit had anders gekund denk ik dan. Epic had evengoed een rechtzaak kunnen voeren tegen Apple en Google zonder daarvoor eerst een dick move te moeten doen. Want nu verliest iedereen:

  • Gamers kunnen hun favoriete spel niet meer spelen op mobiel
  • Epic verliest waarschijnlijk heel veel inkomsten (en ontwikkelaars als ze finaal van de App Store verwijnen).
  • Apple en Google zijn weer de grote stoute techbedrijven
  • Gameontwikkelaars die de Unreal Engine gebruiken staan straks misschien helemaal in de kou.

Komaan Silicon Valley, los dit op want hier heeft niemand iets aan.