Hey, hallo, welkom bij de zevende Tech Time van Tim. Dit artikel verscheen eerder op de Medium van mijn werk, het VRT Creative Lab. Eindredactie werd gedaan door Thijs Delrue, en de geniale thumbnail is door collega Tobias, waarvoor beiden dank!

Concertje in Fortnite

Travis Scott trad vorige week op in Fornite. Het was niet de eerste keer dat Epic (de maker van Fortnite) een live-event organiseerde, maar het was wel het zotste, en zeker het grootste.

Maar liefst 12 miljoen mensen volgden het concert live in het spel. En nog eens miljoenen mensen beleefden de show dankzij de heruitzendingen afgelopen weekend, of bekeken een van de talloze opnames op YouTube.

Dat is nog altijd klein bier vergeleken met de 40 miljoen kijkers voor de NASA-livestream van de laatste zonsverduistering, maar het is ongeveer 5 miljard keer cooler.

Hoe cool? Dat vertelde Gamelabber Eva op Stubru.

Travis Scott’s first Fortnite concert was surreal and spectacular
Rapper Travis Scott performed a surreal concert inside of the battle royale game Fortnite, utilizing trippy visuals to create a musical performance that could only be possible in a digital space.

Achter de schermen bij Bird

Bird, het bedrijf achter de elektrische deelsteps, zit — mede dankzij Corona — in de problemen. Vorige week moest het een deel van zijn personeel ontslaan, via Zoom, en dat verliep nogal pijnlijk.

De Zoom-licentie van Bird was namelijk niet ruim genoeg, waardoor een deel van de mensen die ontslagen zouden worden geen toegang kregen tot de meeting. De programmeur die het script uitvoerde waardoor elk ontslagen personeelslid automatisch werd afgemeld, wist niet dat hij zelf ook moest opstappen. Gevolg: zijn script stopte in de helft, toen hij werd afgemeld. Ouch!

Maar dit stuk van The Verge graaft nog veel dieper. Het legt de pijnpunten bloot van start-ups die in functie van hun investeerders moeten denken en harde groei boven menselijk kapitaal moeten plaatsen.

Lees dit stuk en vergeet nadien je mond niet opnieuw dicht te doen.

Bird’s wildly short ride
After mass layoffs at electric scooter company Bird, interviews with 16 former employees point to brash and careless leadership, high turnover, and inappropriate office behavior as reasons for the company’s downfall.

Magic Leap doet een pivot

Nog een bedrijf dat mensen heeft moeten ontslaan en een nieuwe richting heeft gekozen, is Magic Leap.

Na de oprichting in 2010 haalde Magic Leap vijf jaar lang ontzettend veel geld op bij investeerders, terwijl niemand echt wist waar het mee bezig was. Dat het iets met augmented reality was en dat celebs zoals Beyoncé het al hadden mogen testen, was zowat het enige dat de buitenwereld bereikte, net als deze vage conceptvideo:

Na acht jaar wachten (en 2,5 miljard euro aan investeringen) werd eindelijk het eerste product gelanceerd: de Magic Leap One. De bril kost meer dan 2000 dollar en zorgt naar verluidt voor een indrukwekkende AR-ervaring. Maar door het gebrek aan ondersteuning van ontwikkelaars kwam hij niet van de grond als consumentenartikel.

Het is in alle eerlijkheid toch een beetje een dwaas gezicht.

Daarom heeft Magic Leap meer dan duizend mensen afgedankt en gaat het zich voortaan enkel nog richten op producten voor bedrijven.

Charting a New Course
Magic Leap is charting a new course

Huawei liegt er weer op los

Huawei heeft foto’s vrijgegeven die gemaakt zijn met hun laatste smartphone, de P40 Pro. Zeggen ze, want een kleine zoektocht op het internet leert dat de foto’s die ze laten zien eigenlijk met een spiegelreflexcamera genomen zijn.

Foutjes kunnen gebeuren, maar het is al het vierde jaar op rij dat Huawei betrapt wordt op dezelfde leugen. Dan is er toch meer aan de hand.

“I Swear it was an Accident” - Huawei…Constantly
Today: [https://9to5google.com/2020/04/22/huawei-caught-red-handed-again-claiming-dslr-photos-were-shot-on-smartphone-cameras/] > Long story short, this stunning photo wasn’t shot on a Huawei P40 Pro. Instead, it was shot on a Nikon D850 DLSR camera which costs over $3,000 on its own. One year ag…

Apple Watch is 5 jaar oud

Vijf jaar geleden introduceerde Apple de Watch. Heel wat mensen dachten toen dat het uurwerk de eerste grote flop van Apple sinds de Newton zou worden. En toegegeven, ik was misschien wel een van die sceptici.

De aparte vorm, de batterij die amper een dag meeging, het hele Apple-als-luxemerk- verhaal (met als toppunt een gouden patserversie van 10.000 euro) en de rare user experience voelden geforceerd aan. Om nog maar te zwijgen van het scherm dat enkel aangaat als je je pols optilt, en van de apps die tergend traag laadden.

You Guys Realize The Apple Watch Is Going To Flop, Right?
I’m just saying what a lot of people are thinking.

Maar goed. Ik ben toen toch mee op de hype train gesprongen en heb daar sindsdien nog geen — euh — seconde spijt van gehad.

Die eerste versie was verre van ideaal, maar Apple is blijven schaven. De focus werd verlegd van volledige apps draaien op je horloge naar informatie tonen die je in een oogopslag ziet. De marketing veranderde van het aanprijzen van een luxe-item naar een smartwatch die je gezond houdt. En het device zelf kreeg GPS, een betere batterij, een snellere processor en een scherm dat altijd aan blijft.

Resultaat: Apple verkoopt nu jaarlijks meer horloges dan alle Zwitserse merken samen, en is goed voor 50% van de smartwatchmarkt.

De lead designer van de Watch lanceerde op Twitter een leuk draadje met enkele foto’s en sketches over de ontwikkeling van dit iconische product.

Messenger Rooms

Facebook is weer late to the party. Na het immense succes van andere diensten om te videochatten tijdens deze coronacrisis, lanceert Facebook nu ook de mogelijkheid om met vijftig mensen te videobellen in een Messengergesprek.

Nieuws uit developerland

Tot volgende week!