Ik ben één van die tien Apple Music gebruikers in België. Vooral om historische redenen: ik hou al sinds m'n eerste iPod al m'n muziek netjes bij in iTunes, en toen Spotify er kwam hadden zij een limiet van 10.000 songs. Een paar keer te klein voor mijn bibliotheek.

Het is als Apple Music gebruiker vaak kut om te moeten zien wat voor leuke dingen Spotify allemaal in hun snoepwinkel legt. Af en toe probeert Apple wel iets, maar het is toch vaak net niet (zoals hun Replay playlists tegenover Spotify's Wrapped). Ik verwacht wel meer van de uitvinder van de iPod.

Waarom ik dan blijf? Het is gemakkelijk, het zit in ons Apple One abonnement, ze betalen artiesten bijna dubbel zoveel per stream, en ik ben content van hun playlists en radiostations.

En heel af en toe durven ze echt innoveren.

Losless audio

Een paar maanden geleden kondigde Spotify aan dat ze ergens later dit jaar Spotify HiFi lanceren. Een betalende upgrade die betere audiokwaliteit belooft. Ze haalden zelfs Billie Eilish en Finneas voor de camera om uit te leggen hoeveel beter dat is.

Pure marketing, want 98% van de mensen is niet in staat om het verschil te horen tussen een gecomprimeerd bestand van goede kwaliteit en lossless. Maar zoals Eddy Cue in Billboard zegt: "When you hear the word lossless it sounds better than loss.".

Niet veel na Spotify hun aankondiging besloot Amazon Music om gratis lossless aan te bieden, en een paar weken geleden kondigde Apple hetzelfde aan. Plus dat ze enkele duizenden nummers ook gingen uitbrengen met Spatial Audio dankzij Dolby Atmos, en dat ze producers gingen helpen om Atmos mixes te maken.

Dolby Atmos?

Dolby Atmos is een formaat voor surround geluid, dat schaalt van bioscopen met 64 luidsprekers tot koptelefoons. Door het werk van heel slimme mensen kan technologie zoals Atmos ervoor zorgen dat je zelfs met een koptelefoon het gevoel kan hebben dat het geluid van alle kanten rondom je komt.

Er is de afgelopen jaren al vaker met Dolby Atmos en muziek geëxperimenteerd, door onder andere Amazon en Deezer, maar nu Apple zich erop smijt heeft het de kans om meer dan een gimmick te worden.

Hoe klinkt dat nu?

De afgelopen twee weken heb ik ontzettend veel Spatial Audio beluisterd, in alle genres en ik kan zeggen dat het meestal een verbetering is.

Mijn wetenschappelijke bevindingen

Ik had de vrees dat veel producers zich gingen laten verleiden tot overdreven surroundmixes, met een stem die van alle kanten zou komen. Dat is al een geluk niet het geval.

De meeste tracks in Spatial Audio klinken vooral meer ... spatial. Instrumenten hebben een duidelijkere plaats in het geluidsbeeld, en je voelt als het ware de weerkaatsing tegen de muren en het plafond.

Blinding Lights van The Weeknd is een goed voorbeeld van hoe geniaal Atmos kan klinken. Een track die al geweldig klinkt in stereo, klinkt minstens dubbel zo goed in Atmos.

Naast de uitschieters zoals The Weeknd, Billie Eilish,  The Beatles, Taylor Swift en zowat alle klassieke muziek, zijn er ook uitschuivers.

Nogal wat tracks (zoals Blink 182 hieronder) klinken nog alsof er gewoon een standaardfilterke over de muziek gelegd is. De stem klinkt dan altijd te zacht en de instrumenten klinken wat wijdser. Dit klinkt echt slechter dan het origineel, en hier zit 'm een groot nadeel aan Spatial Audio.Er is namelijk geen makkelijke knop om het aan en uit te zetten.

Dus ...

Het valt af te wachten of Apple artiesten kan verleiden om naast hun stereo-mix ook een Atmos-mix te maken, en of de rest van de industrie volgt (ja Spotify).

Als het goed gedaan is dan is Spatial Audio écht een verbetering. Toen er een eeuwigheid geleden werd overgestapt van mono naar stereo waren er ook veel sceptici, en moest er ook leergeld betaald worden. Maar uiteindelijk is dat wel goedgekomen.

Dus laat ons hopen dat we de komende maanden een lading goed afgemixte albums krijgen, zodat Spatial Audio een blijver wordt.

Een playlist met niks dan Spatial Audio